Stenströms - Svenske skjorter i verdensklasse

Svenske Stenströms fjerer 115 års jubilæum i år. I den anledning har vi snakket lidt med direktør Anders Bengtsson



3. november, 2014 - kl. 08:00
Forfatter: Mikkel Vermeulen


Synes godt om Modesektionen.dk

Del artiklen

I år kan det hæderkronede firma og den kongelige, svenske hofleverandør af skjorter, Stenströms Skjortfabrik, fejre sit 115-års jubilæum som en markant spiller i det skandinaviske modelandskab.

Jubilæet fejres med en storstilet jubilæumskollektion, et indtog på det amerikanske marked og mere end en fordobling af omsætningen på bare fire år. I 2009 lancerede Stenströms skjorter med detaljer i kontrastfarver – det blev muligt for herrer verden over at se godt ud i eksempelvis et klassisk jakkesæt med slips, og samtidig give looket et moderne twist, der vidner om stilbevidsthed og god smag.

 

Direktøren for det hele

’Man kan godt være the good guy og samtidig tjene penge’ – Anders Bengtsson, CEO for Stenströms

Anders Bengtsson kom til Stenströms som CEO i 1986 fra jobbet som salgsansvarlig hos herremærket Hart Schaffner Marx i Chicago. Fem år tidligere havde Anders Bengtssons far, Börje Bengtsson, købt Stenströms Skjortfabrik, og Bengtssonfamilien blev dermed den tredje ejerfamilie af det kendte skjortefirma.

Vi har spurgt lidt ind til succes'erne fra de seneste år, og om råd fra tøjmanden selv. 

Stenströms CEO, Anders Bengtsson

Hvordan opstod din interesse for at skabe karriere inden for modeverdenen?

Mit første sommerjob var i en butik, og jeg kunne rigtigt godt lide at mødes med kunderne, og jeg blev også meget glad for miljøet med pænt tøj og hyggelige og søde mennesker. Og så jeg er nok præget hjemmefra, fordi min familie var i tekstilindustrien.

Hvad adskiller jeres virksomhed fra resten af mængden og hvad gør den unik?

Vi arbejder med høj kvalitet på alle niveauer og er ivrige efter at have gode, langsigtede relationer med vores kunder og forbrugere. Vi er ikke interesseret i at sælge kvantitet, men derimod kvalitet. Og vi er ivrige efter at være på forkant med vores design og at skabe kollektioner, som er attraktive i både butikkernes og i forbrugernes øjne.

Vi kan forstå I har fordoblet jeres omsætning, på bare 4 år. Hvor ligger nøglen til en sådan vækst?

Vi har nogle fantastiske produkter og er på forkant med hensyn til design, samtidig med at vi arbejder langsigtet med vores kunder. En stor hjælp i dette arbejde er naturligvis vores dygtige sælgere og leverandører, som sælger vores kollektioner og tager hånd om kunderne i netop deres distrikt eller land. Vi har også fået flere kunder og er trådt ind på nye markeder.

Hvad har du af planer for fremtiden i firmaet? Er der planer om at gå mod Kina, eksempelvis?

Vi investerer primært i eksisterende markeder, men ser selvfølgelig også på mulighederne for at etablere os på nye markeder. Dette års etablering i USA er et led i denne indsats, hvilket naturligvis både er spændende og krævende. Vi har haft en meget positiv start med mere end 70 nye kunder på blot nogle måneder. Vi tager én ting ad gangen for at sikre en god start på de nye markeder, vi bevæger os ind på.

Hvad er det vigtigste tilbehør til en skjorte?

Der må jeg nok sige slipset. Men selvfølgelig er et stilfuldt jakkesæt eller chinos og blazer også vigtigt tilbehør til skjorten. I dag er det ikke alle, der bærer slips, hvilket gør, at andre beklædningsgenstande kan få mere opmærksomhed.

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Mikkel Vermeulen Følg på:

 

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om modesektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen