S.T. Valentin

I Aarhus finder du en herretøjsbutik lidt ud over det sædvanlige...



25. november, 2014 - kl. 10:32
Forfatter: Mikkel Vermeulen


Synes godt om Modesektionen.dk

Del artiklen

Inde i hjertet af Århus, ligger der en butik, ved navn S.T. Valentin. Nogen vil hævde at det er et af centerpunkterne for den aarhusianske herremode, og ikke mange vil modsige dem. 

Holdet bag butikken har netop udgivet deres 2. fysiske magasin: S. T. Valentin Magasin Issue #002 - et lækkert, æstetisk flot en af slagsen, hvor de og deres netværk giver deres bud på den moderne gentleman. 

Her følger et uddrag af magasinet, der omhandler de to grundlæggere af butikken:

S.T. VALENTIN var knap begyndt at trække vejret, før finanskrisen tog kvælertag på den nyetablerede modevirksomhed. Men med iværksætterånd og jysk arbejdsmorale kom stifterne Steffen Larsen & Nikolaj Valentin ud på den anden side med livet i behold. I dag kan de drømme om S.T. VALENTIN-butikker i udlandet og colabs med prominente internationale brands. 

Hvad er jeres baggrund for at arbejde i tøjbranchen?

Vi skal syv år tilbage, til 2007, hvor en vestjyde og en fynbo mødtes på en designskole på en mark i Herning! Som de eneste fyre på en ellers kvindedomineret årgang fandt vi hurtigt ud af, at vi var nødt til at holde sammen. Det viste sig hurtigt, at vi var skræmmende enige om mange ting og delte en stor passion for modebranchen. Vi havde begge et brændende ønske om at skabe noget, men der skulle gå et halvt år før lyset gik op for os. Under et projekt på skolen, hvor vi skulle forsøge at skabe vores egen fiktive virksomhed, blev vi tvunget til at tænke kreativt.

Det var tydeligt for enhver at den bærbare computer vandt mere og mere frem, men der var ikke mange alternativer, når det kom til at pakke den pænt ind. Selv de smarteste fyre kom gående med deres meget funktionelle, men meget lidt pæne, computertaske, som de havde fået gratis med ved købet af deres ”lille ny”. Vi fik udviklet et ret enkelt, men farverigt sleeve og begyndte at bruge det hver eneste dag til og fra skole.

Det var ganske overvældende, hvor mange der spurgte til, hvor vi havde købt vores sleeves, og stille og roligt begyndte det at gå op for os, at vi muligvis havde ramt et hul i markedet. Kunne det være starten på vores iværksættereventyr? Ilden var tændt i vores øjne, og ingen fornuftige lærere eller forældre kunne slukke det, der var sat i gang. Vi søgte om orlov fra indkøbsuddannelsen og lovede, med krydsede fingre bag ryggen, at vende tilbage inden for et år og færdiggøre uddannelsen.

 I samarbejde med en designer fik vi tegnet en taskekollektion med en række unikke designs. Inden vi havde set os om, sad vi i New Delhi på et kontor omgivet af guld og marmor og ventede på ejeren af én af de største tekstilfabrikker i Indien. 21 år gamle og fuldstændig grønne sad vi i vores pæne jakkesæt og forhandlede priser med en inder, der snildt kunne have spist os.
En måned senere stod vi i Danmark med de færdige tasker, og det var fuldstændig ubeskriveligt at stå med vores eget produkt i hænderne. Vi havde skabt et produkt, der var skræddersyet til bærbare computere med den nødvendige support og funktionalitet, men vigtigst af alt: Vores design var elegant og eksklusivt, og lignede på ingen måde den klassiske computertaske. 

Vi fik booket møder med de førende danske tøjbutikker og tog sammen på landevejene for at vise vores hjertebarn frem. Modtagelsen var ikke til at tage fejl af!
Vi havde fat i de bedste butikker i landet, og ALLE lagde ordrer uden at blinke. Vi satte gang i produktionen, og ca. tre måneder senere var vi klar til at levere vores første kollektion. Drømmen om en pæn økonomisk gevinst virkede inden for rækkevidde, og vi kunne næsten smage champagnen på tungen.

Desværre ville skæbnen det helt anderledes, end vi havde forestillet os. Blot to uger efter at taskerne var blevet leveret til butikkerne, ramte den verdensomspændende finanskrise med et brag! Nu var der for alvor pres på vores stadig ret uerfarne skuldre. De fleste butikker var i knæ og kunne ikke engang sælge deres mest profilerede mærker. Vi blev kimet ned af store desperate kunder, der ønskede at sende alle deres tasker retur! Vi stod på en skillevej, hvor der kun syntes at være to muligheder. Vi kunne enten give efter for det massive pres fra kunderne og formentlig se vores virksomhed kollapse, eller forsøge at vende skuden med en indædt tro på egne evner og ubeskriveligt hårdt arbejde. 

De første 3 år udbetalte vi ikke en krone til os selv, og vi måtte tage jobs ved siden af de mange timer i virksomheden for at få brød på bordet. Vores redning blev et lille kælderlokale i udkanten af Aarhus Centrum, hvor vi i midten af 2009 åbnede vores første butik.

Fang resten af historien i magasinet her.

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Mikkel Vermeulen Følg på:

Vil du skrive for os?

Relaterede artikler
Synes godt om modesektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen