23. december, 2012 - kl. 00:00
Forfatter:
Synes godt om Modesektionen.dk
Del artiklen
Det er sjældent, at rygsække bliver forbundet med lækre materialer og nyskabende design. Ja, faktisk så går mange af os rundt med en rød JEVA-taske mejslet ind i hukommelsen som et mentalt billede af en rygsæk. Dette er højst sandsynligt et traume fra folkeskolen, hvor den førnævnte taske var normen. Der er dog ingen grund til at fortvivle! Flere modehuse er ved at lave om på forestillingen om, at rygsække skal medføre dårlige minder om ildelugtende madpakker og alt for korte frikvarterer. Her er et udpluk af rygsække fra to innovative brands.
Amerikansk funktionel finesse
Amerikanske Wheelmen & Company har specialiseret sig i at skabe moderigtige rygsække med udgangspunkt i funktionalitet og godt design. Det amerikanske brand formår at sammensætte nye ideer med klassiske stilarter. Tag for eksempel ’Babylon Backpack’: denne rygsæk er et af flagskibene fra Wheelmen & Company. Med det voksbehandlede bomuld, læderdetaljer og rå retro-look forstår man også godt hvorfor. Tasken er derudover smart indrettet med en indvendig lomme, så man kan have sin laptop (op til 15”) med på farten uden at skulle bekymre sig om, at den tager skade undervejs.
Et andet godt bud fra amerikanerne er ’Scout Series Daypack’. Stilen er lidt anderledes, men passionen for innovativt design og gode materialer går igen. Rygsækken har, ligesom Babylon, et rum med plads til en laptop på op til 17”.
Svensk naturinspireret elegance
Det svenske mærke Sandqvist er efterhånden ved at være et rodfæstet brand i det danske- såvel som det internationale modebillede. De to brødre fra Sverige startede ud i 2004, og har sidenhen skabt en mindre revolution for hvordan tasker, og dermed også rygsække, skal se ud. Alle deres produkter er designet med skandinavisk natur i mente, hvilket b.la. ses i den minimalistiske tilgang til layout af taskerne. Nedenfor er der samlet et par eksempler på, hvordan en elegant skandinavisk rygsæk skal se ud:
Roald i blå,
Hans i sort og
Uno i rød. På trods af de spøjse navne, så oser de af god stil og eksklusive materialer. Sandqvist viser med al tydelighed, at afstanden, eller kløften, fristes man til at sige, mellem rygsækkene fra folkeskoletiden og de moderne rygsække anno 2012 er til at tage at føle på.
På vegne af folket vil jeg derfor tillade mig at håbe, at vi også fremover kan nyde at tage en lækker taske på ryggen uden samtidig at få vamle associationer fra en svunden tid. Det lader dog også til at være tilfældet, da der i øjeblikket skyder en masse nye spændende brands op, som alle har rygsække på programmet. Hvis du som læser sidder inde med bud på nogle flotte rygsække, så post dem endelig nedenfor.
Hvis du har fået smag for en af rygsækkene i artiklen,
så kan de alle købes her
Glædelig jul derude!
Mvh Martin
www.mond.dk