VM 2018, mode & tøjsponsor - et nostalgisk tilbageblik

Afslutningen af VM 2018 er lige om hjørnet, hvilket er en trist konstatering, for VM har det med at samle verden til en stor fodboldfest og dette VM har ikke været en undtagelse.





12. juli, 2018 - kl. 19:24
Forfatter: Moderedaktionen


Synes godt om Modesektionen.dk

Del artiklen

Fodboldsmoden - tøjsponsor - intet er tilfældigt anno 2018 

Selvom det primære fokus er på kampene, de taktiske driblinger og hvor talenter folder sig ud på den grønne plæne, så er der ellers ikke meget som er overladt til tilfældighederne. Når landsholdene træder ind på plænen, her er landsholdsdragterne designet, det samme er fodboldene, skoene ja selv mændenes frisurer og stil signalerer et personligt statement - der er ikke meget der overladt til tilfældighederne.  
Fra lårkorte shorts til løse surfershorts – fodboldens moden gennem tiderne  
Vi kan alle huske de lårkorte shorts i 80’erne, og strømper der også havde striber i toppen for at skabe et perfekt match. I dag kalder vi trøjernes design og form ekstra slim-fit snit, nogle trøjer er så stramme, at det ser ud som de er blevet bodypaintet på.

Op gennem halvfemserne og 2000erne, gik moden over i surfershorts-stilen med løse trøjer. Her blev nøgleordet bekvemmelighed, så der blev tænkt lidt ekstra ind i designet. Mange husker sikkert skuffelsen for ikke-fodboldfans, der ønskede bolchedrenge og støttepermanent tilbage, som i stedet blev skiftet ud med man-bun og hårbånd, hvor den løse fodboldsmode fortsat ses til VM 2018.

 

Tøjsponsor & mode 

Det danske firma Hummel slog til som sponsor til det danske landshold, efter Adidas fravalgte at fortsætte som sponsor efter 12 år. Hummel er sponsor frem til år 2024. At Hummel igen er sponsor for landsholdet bære et nostalgisk aspekt, da Hummel stod for landsholdets dragter til VM i 1986, 1998 og nu igen 2018. De gamle landsholdstrøjer er i dag ikoner som kan være uhyre svære at skaffe, da de beretter om historiske epoker hos det danske landshold, så at Hummel er tilbage som sponsor er nostalgisk.
 
Kigger vi uden for danske grænser er de største tøjsponsorer Adidas, Umbro, Nike og Uhlsport. Der er værdi i at kunne sætte sit brand på en landsholdstrøje. I år kunne Nike mærke den stærke værdi, da Nigerias landsholdstrøje blev revet væk inden de lå på hylderne. Ca. tre millioner forudbestillinger blev Nike nødt til at melde udsolgt efter hele 3 minutter.  

Man kan måske ikke bede om meget mere, end at være tøjsponsor til VM som bæres af landsholdene, bestående af stjernespiller og stjerneprofiler uden for banen. Spillerne har i dag bestemt en egenkapital som ikke kun ligger i deres talent, men brandmæssigt grundet deres status som de største rockstjerner. Der er nemlig en grund til brand eksponeringen af tøjsponsor betyder så meget. Et seertal på 3,9 milliarder over hele slutrunden og 700 millioner ved vm finalen i 2014. Slumkvarter til landsbyer og til en grøn græsplæne hvor der ses og spilles fodbold - fascinationskraften er universel i fodbold.

 

I et historisk perspektiv       

Fodboldmoden og dens udviklingen indeholder på den ene eller anden måde: det ikoniske, fascination, nostalgi, historik og retro. Selvom intet er tilfældigt i 2018, når det kommer til moden i fodbold, så har moden en værdi da fodboldtrøjen beretter om en epoke i et historiske fodbolds perspektiv.   

 

 

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Moderedaktionen Følg på:

 

Vil du skrive for os?

Synes godt om modesektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen