LOEWE - SPANIENS SVAR PÅ LUKSUS

I den følgende tid er der spotlight på de store modehuse. Første stop: Loewe.



30. oktober, 2012 - kl. 00:00
Forfatter: Alicia Regina Sørensen Fava


Synes godt om Modesektionen.dk

Del artiklen

To uadskillige størrelser
Spanien og især Madrid, ligger dybt i Loewes sjæl, hvorfor spansk sensualitet og karakter er at finde overalt hos mærket Loewe. Læderet er så blødt, at du er nødt til at række ud og røre ved det. For spanierne er Loewe luksus, det er arvestykker som har været i familiens skød gennem generationer. Det er produkter der har været moderne for over et kvart århundrede siden og foræret videre fra mor til datter. Loewe produkter er værd at gemme på, for Loewe går aldrig af mode og går aldrig på kompromis med kvalitet.

Loewe - Eventyret begynder
Loewe, som udtales low-ay-ve, omfatter en historie som strækker sig tilbage til 1846. Her slog en dreng af tysk herkomst rødder i den spanske hovedstad. Det var emigranten, Enrique Loewe Roessberg, der havde forladt sit fødeland, for at finde lykken i det dengang kapitalstærke Spanien. Det er også i denne periode at bryllupsfeberen raser i Madrids gader, da hovedstaden forbereder sig til to kongelige bryllupper. Det er Borbón-dronningen, Isabel II og hendes søster, Infanta María Luisa Fernanda, der begge skal giftes bort. I mens, i en lille og ubetydelig smal gågade, kæmper en gruppe læderhåndværkere om at imødekomme efterspørgslen af dengang it items, tobakspunge, møntpunge, æsker, tasker og cigaretuier. I 1872 smedjer Enrique Loewe Roessberg sin ekspertise i læder sammen med disse lokale håndværkere, med så stor en succes, at i 1890'erne finder aristokrater vejen til en anden lille gade i Madrid. Nemlig Calle del Príncipe, hvor den første Loewe butik nu så dagens lys. Indenfor er alt i denne butik skabt til at imødekomme de kapitalstærke og krævende klienters ønsker, hvor varerne bliver customized til hver en dame og herre fra Hoffet. Senere, i 1905, da den kongelige bryllupsfeber er ovre, udnævner det nye kongepar, Alfonso XIII og Victoria Eugenia - niece af Storbritanniens dronning Victoria - Loewe til at bære den officielle titel "Leverandør til det kongelige hof". Endnu mere end tidligere er Loewe, der nu har grundlæggerens søn som bestyrer,  Enrique Loewe Hilton, det ultimative symbol på elegance og raffinement.
Loewe i perioden 1920-1945
I 1920’ere, flokkes de fine og chikke til Loewes to butikker, i Madrid og Barcelona, for at få fingre i de enestående håndtasker til damer og for de kræsne herrer, toilettasker i sølv med diverse fornødenheder til en perfekt barbering. Også søgt var kufferter i enhver størrelse og prægede albums, hvori de bedrestillede dokumenterede deres dovne dage tilbragt i ekskvisitte ressorts i det kølige Nordspanien, San Sebastián og Santander. I 1934, efter både hans fars og farfars bortgang på blot fem år, overtages roret nu af den forældreløse og blot 22-årige, Enrique Loewe Knappe, med både bekymring og frygtsomhed. Det er en epoke i spansk historie, hvori visse kunder forlader landet, og andre spekulerer på, om hvorvidt deres konge vil flygte. To år senere, i 1936, er de store boulevarder under blokade da Spanien kaster sig ud i en borgerkrig, og i oktober samme år, erklæres General Franco for nationens statsoverhoved. Selv ikke dette stopper Loewe, som i 1939 åbner sine fornemste butikker i Madrids Gran Vía og en anden i Barcelonas Paseo de Gracia i 1943. Dette betyder håb i de meget barske tider, ej blot for de få, der har råd til at handle hos Loewe, men også for det almene folk. Butikkernes vinduesudstilling beses som en herlig eksplosion af kreativitet som nydes af alle. Hvide påfugle, turbanklædte Aladdin og, mest forbudt af alt i et diktatur hvor kvinder ikke kan rejse uden ægtemandens tilladelse, flyvemaskiner på vej til eksotiske lande, er afbildet for at begejstre forbipasserende. Dette er med til at give alle håb om en lysere fremtid. Skaberen er rebellen, José Pérez de Rozas, som er brandets inspirerende og innovative kreative direktør fra 1945 og helt frem til 1978.

Hollywood banker på
Efter at have foræret sig selv en Loewe specialfremstillet læder vest han iklæder sig når han ser tyrefægtning, den amerikanske forfatter Ernest Hemingway, tager sin ven Ava Gardner på indkøb hos Loewe. Hun vælger en chokolade brun krokodille håndtaske. Stor lærredets gudinde er blot én af en lang liste af Hollywood-stjerner som strømmer til Gran Vía butikken. Under den æra, hvor episke film, herunder "El Cid", "55 dage i Peking" og "Doctor Zhivago" bringes de største stjerner til byen, herunder Deborah Kerr, Charlton Heston, Sofia Loren, Cary Grant, James Stewart samt Margot Fonteyn og Maria Callas.

Tasken, et udtryk for tiden
I nogle tilfælde forvandles moden til den visuelle udførelsesform for et samfunds forskellige ændringer. Sådan var det fx tilfældet i 1947, hvor Christian Diors "New Look" indkapslede stemningen i efterkrigstidens Paris og i 1975, da Loewe lancerer den første fleksible håndtaske i sporty, uforet ruskind. Franco-æraen er et overstået kapitel og spanske kvinder omfavner den nye taske, døbt Amazona, hvis betydning er kvindelig styrke til at symbolisere nationens frihed. Kvinder over hele den vestlige verden, der nyder godt af lighed og uafhængighed, erhverver sig dette ultimative feminine tilbehør.
Kulturel vulkan skaber tidens it-taske
La Movida - en kulturel vulkan i udbrud, i Madrid i begyndelsen af 1980'erne, i form af 24-timers fest med radikal kunst og mode, og de første Pedro Almodóvar film. Loewe gennemgår samtidig sin egen revolution med brugen af super blødt spansk napa så fint, at det tidligere havde været forbeholdt tøj. Dette benyttes nu til en ny banebrydende taske kaldet Flamenco. Stemningen af radikal frihed i Loewes fødeby kommer til udtryk i den sexede taske som er så let, at den former sig efter en kvindes krop i løbet af en vild aften i byen. Flamenco-tasken, som er næsten uden struktur (blød) og kommer i en vifte af farver så levende som byens nye euforiske stemning og bliver et visuelt udtryk for vinder der vil gå imod gamle strikse regler.
På vej ind i det 21. århundrede
Året er 1992 og verdens øjne er på det  moderne spanske demokrati, De Olympiske Lege iscenesættes i Barcelona, World Expo kommer til Sevilla og Madrid vælges som Europas største Kulturby. Det er en euforisk tid som Pedro Almodóvar generobrer i filmen fra 2009: "Los abrazos rotos" der tager sted i begyndelsen af1990'erne og som bl.a. har Penélope Cruz og Ángela Molina på casting-listen. I billedet til højre ses Penélope Cruz iført et Loewe silketørklæde. I denne tid fejrer Loewe Spaniens fortidige rigdom ved at præsentere en flamboyant kollektion af tasker med titlen "Velázquez", inspireret af det 17. århundrede brug af tekstur og nuance. Loewe kommer ind i det 21. århundrede som et globalt brand, og i 2007, lanceres Napa Aire, endnu en blød lædertaske som er til rådighed i hidtil usete seksten farver.

Fra familieforetagende til endnu en brik i luksus supermarkedet
I 1996 tilslutter brandet sig verdens førende luksusvaregruppen, prestigiøse LVMH, som bl.a. rummer Louis Vuitton, Acqua di Parma, Tag Heuer, Henessy og Dom Pérignon, efter en international distributionsaftale fra 1985. Dette letter både Loewes globale ekspansion og beskytter den ekstraordinære virksomhed mod fremtiden. Lædertasker, såvel som beklædningsgenstande i læder og ruskind er af en kvalitet som kun få kan matche. Mindre lædervarer, samt silketørklæder og slips vil fortsat være grundpillerne i Loewe. Året efter ansættes amerikanske Narciso Rodriguez til at skabe ready-to-wear kollektionerne, og fra 2003 til 2007 er det en rolle belgiske, José Enrique Ona Selfa indtager.
I 2008 udnævnes englænderen Stuart Vevers til kreativ direktør. En ny era tager afsæt, med afslappede men luksuriøse tasker. Vevers kigger tilbage og relancerer den ikoniske Amazona taske ved at tilføje moderne essentials som lommer til mobiltelefon og tegnebog. Derudover lanceres en trenchcoat i en forbløffende lethed, som signaler Loewes dedikation til håndværket, en kombination af tradition, innovation og kvalitet.
 
I dag er Loewe repræsenteret i 32 lande med mere end 160 butikker verden over, med i alt over 1.100 ansatte. Huset ønsker fortsat at holde fast i sine rødder, hvorfor det stadig har hovedsæde i Madrid. Modehuset Loewe, er med sine 166 års erfaring i branchen, en af de ældste leverandører af luksuslædervarer i verden, alligevel har Loewe altid fulgt med tiden og været innovativ.
Hvad synes du om Loewe? Kender du brandet? Og har du nogle af mærkets produkter?
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Alicia Regina Sørensen Fava Følg på:

 

Vil du skrive for os?

Synes godt om modesektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen