Key - Nyt mærke for kvalitetsbevidste mænd
Nyt mærke fra hip butiksejer i København
Ud fra andre mærkers kollektionsvisninger, observerer Martin hvilke ting der præsenteres, men har samtidig også blik for hvilke ting der synes at mangle. På den måde inspireres han af nye tiltag, samtidig med at han udvikler sin egen linje. Herudfra designer han nye styles, ligesom han vælger farvekombinationer og materialer, der passer ind i det nye, men samtidig bliver helheden mere unik fordi den ikke er set hos andre. Det er netop dette, der er med til at gøre dette mærke både stærkt og unikt, det henvender sig således til den kræsne kunde med overblik indenfor branchen.
Martin har stor erfaring med tøjsalg fra arbejdet i sin egen butik, ligesom han har et godt kendskab til hvad hans kunder søger. Kundernes inputs fra hverdagen i butikken udgør et en væsentlig del af overvejelserne i forhold til det nylancerede mærke, da dialogen med slutforbrugeren er vigtig for Martin. Key er på den måde designet ud fra hvad han selv synes der mangler i modeverdenen, men også hvilke behov hans egne kunder giver udtryk for.
Tøjet er designet i en stil, der passer ind i den stil som butikken afspejler, men det er dog vigtigt at understrege, at Key ikke er lanceret for kun at blive solgt i denne butik. Key forhandles allerede flere steder i verden og er på den måde allerede nu ved at blive anerkendt for sine egen unikke stil.
Mærket henvender sig til et niche-publikum som har sans for lækre, raffinerede og gennemførte detaljer og som har en kærlighed til kvalitet og perfektion. Key er ikke udformet til en bestemt aldersgruppe, men der fornemmes en seriøsitet i tøjets udtryk der gør, at det mere er den modne kunde/mand som mærket henvender sig til.
Tøjet er designet i en stil, der passer ind i den stil som butikken afspejler, men det er dog vigtigt at understrege, at Key ikke er lanceret for kun at blive solgt i denne butik. Key forhandles allerede flere steder i verden og er på den måde allerede nu ved at blive anerkendt for sine egen unikke stil.
Mærket henvender sig til et niche-publikum som har sans for lækre, raffinerede og gennemførte detaljer og som har en kærlighed til kvalitet og perfektion. Key er ikke udformet til en bestemt aldersgruppe, men der fornemmes en seriøsitet i tøjets udtryk der gør, at det mere er den modne kunde/mand som mærket henvender sig til.
Kollektionen består af skjorter, der alle er specielt syet til Key. Skjorten er et klassisk element i en herregarderobe, men Keys skjorter er alligevel noget helt specielt, da de har flere unikke og skæve detaljer, som ikke er set før. Detaljer der er gennemtænkte, men som på ingen måde er overgjorte. Det er ting ved skjorterne der ikke opdages i første omgang, men som ved nærmere studering af tøjet opdages og fremmer nysgerrigheden overfor tøjet. Det kan være stof, der på grund af en særlig vævning danner bestemte overflader eller mønstre, eller det kan være knapperne, der ikke bare er af plastic, men som i stedet er lavet af muslingeskal med den farvede side opad så det naturlige mønster i muslingeskallen er med til at understrege den underspillede men gennemtænkte sans for kvalitet gennem tøjet.
Martin fortæller, at han i sit design ofte er inspireret af gammelt japansk arbejdstøj, som han fortolker på ny. På denne skjorte udgør stolpedetaljen i grå uld, ved knaprækken forneden, en nyfortolkning af en kendt detalje. Tidligere syede man ekstra slidstærkt materiale ind her, for at beskytte skjorten, der blev puttet ned i buksen og knappet fast til bukseknappen, så den ikke gled op. Detaljen i vævet uld går i øvrigt igen som den obligatoriske detalje ved skulderen på denne skjorte. Derudover er skjorten syet med tredobbelt syning, igen for at understrege kvaliteten af tøjet.
Skjortens overflade har et bestemt krøllet udtryk, der dels er opnået med en bestemt dobbeltvævning, dels med en bestemt måde at vaske materialet på, som giver stoffet struktur. Skjorten er dermed syet i dobbeltlag (double faced), hvor den indvendige farve fremstår lysere end den udvendige. Igen en detalje der viser at der også er tænkt over tøjets indvendige side.
De lyse knapper kaldes ’corozo-knapper’ og er lavet af elfenbensnød, mens de farvede knapper er lavet i fintsleben muslingeskal, en raffineret version af perlemorsknapper. Begge dele er nogle svært tilgængelige og dyrere knapper at producere, end de plasticknapper der normalt bruges på skjorter. Martin har valgt disse knapper i en bedre kvalitet og med et udtryk, der igen understreger vigtigheden af detaljernes udformning.
Den prikkede skjorte er udover detaljer som knapper i corozo-nød, skuldrenes trekanter og de ekstra stærke syninger, lavet i en overfladeprintet bomuld. Det er altså den gule farve der er printet og ikke de små hvide prikker som man kunne fristes til at tro. De små prikker giver en oplevelse af et diskret kig til stoffets oprindelige udtryk, hvilket kræver en særlig nysgerrighed over for materialet. Derudover er bomulden blevet børstet, hvilket gør at man opnår en lettere langhåret blødhed og dermed en mere ”worn” effekt end de fleste prikkede pænere skjorter ellers oftest har.
Opsummerende er Key et lovende mærke, der med sin sans for skæve men bevidst udformede detaljer, høje kvalitetsbevidsthed og ikke mindst kærlighed til produkterne, bestemt er værd at holde øje med.
Key udvider den kommende spring/summer kollektion med blandt andet jakker og bukser. Besøg Wardrobe 19 i Larsbjørnsstræde for at tjekke det nye mærke ud.
Key udvider den kommende spring/summer kollektion med blandt andet jakker og bukser. Besøg Wardrobe 19 i Larsbjørnsstræde for at tjekke det nye mærke ud.
Synes godt om modesektionen.dk | Del artiklen | |