Er det kun Nik og Jay, der må?

Et modefænomen, der skal ned fra podiet og ud iblandt den almene, modeinteresseret dansker



1. november, 2012 - kl. 00:00
Forfatter:


Synes godt om Modesektionen.dk

Del artiklen


Nik og Jay
Vi kender dem alle sammen.

Den danske popduo fra Værløse, der satte et poppet beat på Piet Heins ord: “Husk at elske mens du tør det, husk at leve mens du gør det!” og fik det meste af Danmarks ungdom til at skråle med på dem.

Hvad enten man kan lide deres musik eller ej, kan man nok ikke komme udenom at have hørt de to selvsikre, dameglade mænd: Nik og Jay. De to pimp-lignende sangere, der performer med bar overkrop, en masse guldkæder og pelsfrakke er frontløbere for en trend, som de helt store designere har haft på runwayen i et stykke tid, men som ikke rigtigt er nået ud blandt den “menige” modeinteresseret dansker. Det er de to herrers pelsfrakke, der er i centrum.
Designeren Astrid Andersens bud på en vinterjakke
Forleden morgen så jeg et indslag i Go’ Morgen Danmark, der fangede min interesse.
Uffe Buchard var inde for at præsentere en ny slags frakke til mænd, der er god til de kolde vintre, men bestemt ikke god for den almene borgers bankkonto. Han fremviste pelsfrakker fra Kopenhagen Fur, Soulland, Astrid Andersen og Bach Copenhagen, der spænder fra 10.500-70.000 i prisklasse. Indtil videre er det kun topmodeller, og så Nik og Jay, der har været med på bølgen, men nu skulle det være helt legitimt for mænd at iføre sig en dejlig, varm og lang mink. Eller er det?

Siden jeg så programmet, hvor Morten Resen så med store, forbavsede øjne på stativet med frakkerne, har jeg ikke kunne slå det ud af hovedet, og jeg har derfor holdt øje med, om der i København kunne spottes en stigende tendens af mænd i pelsfrakker, eller om det fænomen hører Hollywood til. Indtil videre har jeg ikke set nogen, men jeg venter spændt, nu hvor graderne falder og temperaturen kommer ned omkring frysepunktet.

Jokeren i Kopenhagen Furs kampagne “Mink er også for mænd!", 2011
Det billigste alternativ, Uffe Buchard præsenterede, var en pels fra Kopenhagen Fur, der koster 10.500 kr.
Allerede i 2011 præsenterede folkene bag Kopenhagen Fur en kampagne, der skulle få mænd til at iføre sig pelsfrakke. Deres slogan var: “Mink er også for mænd!”
Ansigtet udadtil var den rå rapper Jokeren. De afholdt et arrangement i et af Københavns hotteste steder, Kødbyen, hvor Jokeren fortalte om sit første møde med pelsverdenen og samarbejdet med Kopenhagen Fur. I et interview med Jokeren, der ligger på Kopenhagen Furs hjemmeside, fastslår han, at det er vigtigt for ham stadig at have sig selv, “stodderen”, med ind i denne eksklusiv, pimp-verden, som Snoop Dogg, plejer at have patent på. Dette vil give pelsfrakkerne et badboy-look, som Jokeren håber, kan få flere mænd til at iføre sig pels.
Min første, umiddelbare tanke var, at pelsfrakken var et lidt feminint touch til en herregarderobe, men ved nærmere eftertanke – kræver det så ikke sin mand at iføre sig en blå mink, som var det enhver anden jakke?

Så mine spørgsmål lyder: Er det kun Nik og Jay, der må og kan? Handler det om at turde, eller er det bare ikke noget for dig?
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om modesektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen