Apple er ikke længere et forbrugerbrand - det er et modeikon





10. juli, 2018 - kl. 10:00
Forfatter: Moderedaktionen


Synes godt om Modesektionen.dk

Del artiklen

Apple har virkelig skabt et navn for dem selv, og er nærmest blevet et kendetegn for den moderne kapitalisme. Men hvorfor forbinder man nu Apple med et modeikon? Apple har fået fans, der ligesom modefans, følger deres ’leder’ uden at stille spørgsmålstegn ved noget, og køber de nyeste produkter uanset prisen. 


Apple har skabt et brand der gør, at deres logo kendes af alle og at vi kan se en af deres reklamer og vi identificerer allerede Apple som afsenderen, før de selv tilkendegiver det. Det er et tegn på et stærkt brand. Dette skyldes bl.a. at Apple er ensartede med alt de gør og det budskab de ønsker at sende.

Forestillingen om Apple som et modebrand er ikke ny, især med deres fremtrædende position i mange film og tv-serier. Vi ser også altid trendy personer og kendte mennesker sidde med en MacBook eller iPhone i hånden.

 

Hvorfor folk er så tiltrukket af Apples produkter

Apple bliver nu associeret med skønhed, succes og overlegenhed. Det er nærmest et statussymbol at have en af de nyeste iPhone modeller. Alle kender prisen for den seneste iPhone X, og ved derfor at man er en person der er i stand til at betale den sum penge for en smartphone, hvis man ejer sådan en. 

Folk er tiltrukket til Apples produkter og køber dem uden de store overvejelser, fordi de tror på, at det vil give dem nogle af disse kvaliteter ved at eje et af deres produkter. Apple formår at få forbrugeren til at føle, at de bliver en bedre person ved at eje deres produkt. Så magtfuld er den historie de fortæller gennem deres marketing, hvilket er med til at de er rangeret som et af verdens mest værdifulde brands.

En anden grund til at folk er tiltrukket af Apples produkter, er fordi ’det bare virker’ – Apple skaber produkter der, med hensyn til funktionalitet, er rigtig lette at bruge. Selvom teknologien bliver mere og mere avanceret, bliver Apple ved med at lave produkter, som kan betjenes af alle. Derudover gør deres produkters rene og moderne design, som findes på tværs af alt de gør, at man er fortrolig med dem. 

 

Stigende priser og større eksklusivitet

Parallellen mellem Apple og modeindustrien er ikke til at tage fejl af. Begge er præget af sæsoner, ligger stor vægt på branding og har ’følgere’ der vil gøre alt for at være opdateret på de nyeste trends. 

Deres seneste produkter, Apple Watch og den nye MacBook, er såkaldte ’mode produkter’ – selvfølgelig er de gadgets, men fokus er på at de skal være flashy, flotte og overlegne. 

Men hvad betyder det så egentlig når vi taler om at Apple som oprindeligt var en computer virksomhed er blevet et modebrand? Vil de stoppe med at lave MacBooks og iPhones, og begynde at lave tøj og accessories i stedet? Det er dog usandsynligt. Vi vil dog i fremtiden se stigende priser og endnu større eksklusivitet omkring deres produkter, måske til et sådant punkt, at den gennemsnitlige forbruger ikke har råd til Apples produkter længere.

At ‘udelukke’ den gennemsnitlige forbruger i fremtiden, vil dog ikke påvirke den omsætning Apple vil komme til at opleve med en mode-orienteret forretningsmodel. Tværtimod vil det nok hjælpe Apple med fortsat at udvikle sig.

 

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Moderedaktionen Følg på:

 

Vil du skrive for os?

Synes godt om modesektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen