Spotify afslører: Musik øger produktiviteten på arbejdspladsen – Adele topper listen og er den kunstner, vi lytter mest til, mens vi arbejder

Læs her



27. maj, 2014 - kl. 00:00
Forfatter: Moderedaktionen


Synes godt om Modesektionen.dk

Del artiklen

 

• Spotifys undersøgelse om musik på arbejdspladsen viser, at to ud af tre (61%) lytter til musik, mens de er på arbejde

• Over en tredjedel (36 %) føler, at de er mere produktive, hvis de lytter til musik på jobbet

• Spotify har udført undersøgelsen sammen med Dr. Anneli Haake, som er global ekspert i musik på arbejdspladsen

 

Næsten to tredjedele (61%) af de adspurgte afslører, at de lytter til musik på arbejdspladsen. Adele topper listen som den kunstner, som folk lytter mest til – skarpt efterfulgt af Arctic Monkeys (14 %) og Mumford & Sons på tredjepladsen (13 %).

Spotify samarbejder med Dr. Anneli Haake, som er ekspert i musik på arbejdspladsen, og som selv har udført undersøgelser i hundredevis af kontormiljøer, der har vist, at det at lytte til musik mens man arbejder kan afhjælpe stress og skærpe koncentrationen. Det understøtter Spotifys egne undersøgelser, der viser at over en tredjedel (36 %) synes, at musik hjælper dem gennem dagen, mens en femtedel (20 %) synes, at det at lytte til musik er med til at distrahere dem fra deres ensformige og kedelige arbejde.

 

Selvom de fleste synes, at musik gør dem mere produktive, indrømmer 16 % at de lytter til musik for at drukne den udefrakommende støj fra kollegerne. Derudover indrømmer 10 %, at de har dømt en kollega ud fra hans eller hendes musiksmag.

 

Spotifys undersøgelser viser også, at de mest populære musikgenrer på arbejdspladsen er pop/hitliste-musik med over en tredjedel (34 %) tæt efterfugt af rock, som 29% bekender sig til.

 

Spotify og Dr. Haake’s kontorspilleliste inkluderer følgende:

 

•Til at blokere lyden fra snakkende kolleger:

Do I Wanna Know? – Arctic Monkeys

Dr. Haake siger:: “Vælg musik, der gør brug af flere forskellige typer af instrumenter og har en støt rytme og tempo til at øge koncentrationen og lukke udefrakommende lyde ude.”

 

•Til at booste motivationen:

We Can’t Stop – Miley Cyrus

Dr. Haake siger: : “Hvis du vil motiveres af musikken til at stoppe med at sidde og hænge og dagdrømme, så vælg et nummer, du kan lide og som gør dig glad – noget som er upbeat og med rytme.”

 

• Til koncentrationen:

Drunk in Love – Beyoncé 

Dr. Haake siger:: “For de, der let bliver distraherede, er det en god ide at lytte til en sang, du kender godt – så bliver du ikke så let distraheret af den.”

 

• Når du har brug for en opstrammer:

Get Lucky – Daft Punk ft. Pharrell

Dr. Haake siger:: “Beløn dig selv med din yndlingssang, hvis du har arbejdet hårdt. Rejs dig fra stolen og dans lidt rundt, så du får sendt nogle endorfiner på tur rundt i kroppen og derved reduceres stress.”

 

Angela Watts, der er vice president for Spotifys globale kommunikation siger: ”Vi har sammen udviklet spillelister på kontoret for at holde humøret oppe. Alle får lov til at bidrage med sin egen “guilty pleasure”-sang. Noget af det, som for alvor er interessant ved undersøgelsen er, at holdningen til musik på arbejdspladsen ændrer sig. Tidligere løftede folk løftede øjenbrynene, hvis nogen spillede musik på kontoret, men nu er det bevist, at det rent faktisk giver arbejdsmoralen og energien en saltvandsindsprøjtning.”

 

Dr. Anneli Haake tilføjer: “Noget virkelig interessant, som vi opdagede, da vi lavede undersøgelsen er, den måde, hvorpå lytterne tilpasser deres musiksmag til arbejdspladsen. De deltagende var meget obs på ikke at forstyrre hinanden eller fremstå som uprofessionelle foran kunder eller klienter.

 

“At lytte til musik gør folk glade. Og en glad medarbejder er mere produktiv.”

 

Der er blevet udviklen en Spotify spilleliste, som indeholder de ultimative sange til en god arbejdsdag, så man på bedst mulige vis kommer gennem dagen:

 

Music in the workplace

 

Om Spotify

 

Spotify er en prisvindende digital musiktjeneste, der giver dig adgang til mere end 20 millioner sange*. Vores drøm er, at gøre hele verdens musik tilgængelig for alle – hvor som helst og når som helst. Spotify gør det nemmere end nogensinde at udforske, lytte til og dele musik med dine venner, mens du samtidig er med til at sikre, at de kunstnere, der står bag musikken, også får en fair behandling.

 

Spotify findes i dag i 56 lande: Andorra, Østrig, Belgien, Bolivia, Bulgarien, Danmark, Cypern, Fillipinerne, Tjekkiet, England, Estland, Finland, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Holland, Ungarn, Island, Irland, Italien, Letland, Lichtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta, Monaco, Norge, Polen, Portugal, Slovakiet, Spanien, Sverige, Schweiz, Tyrkiet, Argentina, Chile, Colombia, Costa Rica, Den Dominikanske Republik, Ecuador, El Salvador, Guatemala, Honduras, Mexico, Nicaragua, Panama, Paraguay, Peru, Uruguay, USA, Australien, New Zealand, Hong Kong, Malaysia, Singapore og Taiwan med mere end 24 millioner aktive brugere og over 6 millioner betalende abonnenter.

 

Siden lanceringen i Sverige i 2008, har Spotify tjent mere end en milliard US dollars ind til rettighedshaverne. Spotify er allerede den anden største kilde til omsætning for europæiske pladeselskaber (IFPI, 2011) og den største og mest succesfulde musikstreamingtjeneste af sin slags på globalt plan.

 

www.spotify.com

 

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Moderedaktionen Følg på:

 

Vil du skrive for os?

Synes godt om modesektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen