Et moderigtigt ansvar!

Moderigtig velgørenhed og miljøbevidst design



31. januar, 2011 - kl. 11:00
Forfatter:


Synes godt om Modesektionen.dk

Del artiklen

Året 2010 er ifølge kalenderen fortid, men i modeverden er året 2010 snarere kun i starten af anden halvleg eller begyndelsen på et nyt årti.

Tendenser fra tidligere sæsoner, skaber fundamentet for det nye årtis længerevarende mode.

Ældre årtiers mode fortolkes til vores tidsalder og vintage, secondhand og genbrugstøj dominerer modebilledet. Året 2010 har markeret starten på det fornuftige årti i modeverdenen.

Vi er gået fra det ekstravagante til kvalitetsbevidste og rationelle. Det gælder ikke længere om, at investere i de mest prestigeagtige mærker, de nyeste tendenser, eller (for designernes vedkommende) om at skabe ny og epokegørende mode.

Det afgørende og epokegørende for det nye fornuftige årti, for vores tid, er moderigtig velgørenhed og miljøbevidst design.
Modeverdenen er i årtier blevet misforstået, som værende materialistisk og overfladisk. Som åbenlys modenørd, kan jeg kun sige at, det hele afhænger i sidste ende af øjnene der ser, og hvad de vil se. I flere år har mode-regiet gjort deres for at virke mere miljøbevidste og for at skabe opmærksomhed om forskellige velgørenhedsprojekter. Flere udenlandske og danske designere har skrevet sig på den barmhjertige verdensliste og arrangeret sig i velgørenhed eller miljøbevidst design.
Den verdenskendte designer Marc Jacobs har skrevet sig på den liste, med designet af den velkendte t-shirt “PROTECT THE SKIN YOU´RE IN” hvor forsiden så smukt prydes af en nøgen topmodel og den skræmmende ærlige tekst, til fordel for bekæmpelse af hudkræft.

Franske Lacoste støtter “Support Your Logo” organisationen, som opfordrer virksomheder til at støtte deres logo dyr (i dette tilfælde støtter Lacoste så krokodillen).

Danske Malene Birger designer t-shirts til fordel for Unicef. Den svenske highstreet kæde H&M støtter Aids-sagen, i deres fashion against aids kampagne. Og den danske modeskaber Mads Nørgaard, har sat fokus på miljøbevidst design. Bla. ved hans 100% organic og miljømærket undertøjslinje til mænd.
Mode-regiet viser altså (til trods for flere årtiers misforståelse) flere eksempler på at mode, miljø og velgørenhed findes under samme tag. Det kaldes moderigtig velgørenhed eller miljøbevidst design. Modeverden tager deres del af ansvaret, for at gøre verden til et bedre og mere moderigtigt sted at leve.

Jeg er ikke velgørenheds eller miljøfanatiker, men jeg kombinerer gerne mine shoppevaner med gode gerninger, gør du?
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om modesektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen