DMA 2013 – Her er de nominerede til 'Årets Nytænker'

Læs hvem der evt. ryger af med sejren som mest innovativ bruger af sociale medier



19. oktober, 2013 - kl. 00:00
Forfatter: Moderedaktionen


Synes godt om Modesektionen.dk

Del artiklen

For tredje år i træk uddeler Spotify innovationsprisen 'Årets Nytænker', når DMA løber af stabelen i København den 9. november. Prisen gives til den kunstner eller det band, som på en særlig kreativ og nytænkende måde har formået at anvende de sociale medier til at skabe tætte relationer til deres fans og sprede budskabet om deres musik.

København, 17. oktober 2013 – Igen i år belønnes innovativ brug af sociale og digitale medier, når Spotify uddeler prisen for ’Årets Nytænker’ til DMA. Spotify er officiel partner til prisuddelingen, der arrangeres i samarbejde mellem TV2, IFPI og Koda, og et stærkt felt med etablerede navne fra den danske musikscene er nomineret i kategorien. Fælles for de fire nominerede er, at de alle i løbet af det forgangne år har anvendt de sociale medier på en original måde til at promovere deres musik eller interagere med deres fans.

De fire nominerede til ’Årets Nytænker’ er: Nik & Jay, L.O.C., Tim Christensen og Marie Key. Udover anerkendelsen modtager vinderen en Spotify-marketingkampagne til en værdi af 200.000 kr.


”Som kunstner er det både vigtigt at knytte et stærkt bånd med sine fans, men også at skille sig ud og tiltrække sig opmærksomhed. I dag spiller de sociale medier en afgørende rolle for begge dele, og de nominerede til ’Årets Nytænker’ har formået at udnytte det på allerbedste vis og med stor kreativitet. Det vil vi gerne belønne,” siger Sofie Grant, pressechef for Spotify. ”Kandidaterne er alle meget populære, så det bliver spændende at se, hvordan de danske Spotify-brugere stemmer.”

Afstemningen foregår blandt alle Spotify’s brugere, som fra torsdag den 17. oktober kan afgive deres stemme og være med i lodtrækningen om billetter til DMA:http://dma.spotifypage.com/

Vinderen vil blive præsenteret en af dagene op til showet og vil efterfølgende få tildelt prisen live på TV.

Prisen uddeles i hele Norden; til Grammisgalan i Sverige, til Spellemann i Norge og til EMMA Gaala i Finland.

De nominerede er:

Marie Key
I 2012 opnåede Marie Key stor succes med albummet ”De Her Dage” og klatrede til tops på hitlisterne. I forbindelse med planlægningen af turnéplanen for 2013 anvendte hun blandt andet oplysninger fra streaming-tjenester til at finde ud af, i hvilke byer man lyttede mest til hendes musik, og tilføjede disse byer til turnéen. På denne innovative måde skabte Marie et tættere forhold til de byer, hvor hun havde mange fans.


Nik & Jay

Forud for albumudgivelsen af ”United" skabte Nik & Jay en række muligheder for, at deres fans kunne nyde musikken før den officielle lancering. På Facebook kunne fans smuglytte til to nye numre, men først når et ur var blevet nulstillet ved at bruge hashtagget #pæntjatak på sociale medier. Drengene havde også inviteret 20 heldige fans til en eksklusiv session i studiet, som blev live-streamet på Facebook. Dertil kunne fans også via særlige outdoor-plakater lytte til fire af de nye numre via trådløs streaming til deres mobil. Alt sammen en unik kombination af sociale medier, brugerinvolvering og oplevelsesmarkedsføring, der skabte kæmpestor opmærksomhed.


L.O.C.

Den populære rapper L.O.C. drev sammen med Røde Kors kampagnen ”Gi' En Mønt Til Dem Der Trænger!”. Gennem sociale medier opfordrede man fans til at støtte projektet og give et bidrag. Samlet nåede man over 300.000 mennesker gennem Facebook og samlede 600.000 kroner til velgørenhed. Involvering gennem sociale medier har på denne måde skabt et stærkt samarbejde mellem kunstner og publikum med det formål at hjælpe folk i nød.


Tim Christensen

Tim Christensen gjorde sig populær blandt sine fans ved at lave akustiske versioner af sine personlige yndlingssange og dele dem på sin Facebook-side. Sangene skabte siden hen stor efterspørgsel på og forslag til Tims næste fortolkninger. Tim Christensens fans fik senere muligheden for at stemme på de seks bedste sange, som ville blive udgivet på et album. Projektet er et meget unikt samarbejde, hvor fans fik en fremtrædende plads i den kreative proces.

I forbindelse med uddelingen af ’Årets Nytænker’ til DMA 2013 har Spotify lavet en playliste med de fire nominerede her. Læs desuden mere om prisen og de nomineredeher.

Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Moderedaktionen Følg på:

 

Vil du skrive for os?

Synes godt om modesektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen