Bella Centret afslører den reelle herremode

Modeugen er netop afholdt i København og som sædvanligt var de mange events en sand fryd for enhver beundrer af de nyeste trends.



26. april, 2014 - kl. 00:00
Forfatter:


Synes godt om Modesektionen.dk

Del artiklen

Danmark er med helt fremme, når det gælder kvalitetsmodetøj, og i år havde Copenhagen Fashion Week sat særlig fokus på at promovere de danske designere og kollektioner over for det voksende kinesiske publikum.

Selvom stort set al produktion efterhånden foregår i Asien, er modebranchen stadig en velvoksen spiller på det danske arbejdsmarked med op mod 10.000 direkte beskæftigede og en lang række afledte virksomheder.

Derfor gælder det om at sælge de danske idéer til udlandet, og overalt i København blev de kendte danske brands som Martinique, InWear, Journal, Blend, Baum und Pferdgarten og mange flere vist frem på allersmukkeste vis.

Det var dog ikke kun det udenlandske publikum, der havde indfundet sig. Også den ”almindelige” dansker havde fundet frem til de mange offentlige events, hvor især selvfølgelig modemessen i Bella Centret tiltrak mange mennesker.

”Almindelige” er sat i citationstegn i ovenstående sætning, fordi det i sagens natur ikke var den helt jævne hr. og fru Jensen fra yderste kartoffelrække, der var flest af på modemessen.

Mode har en tendens til at tiltrække mennesker, der går en smule mere op i sig selv end gennemsnittet, og det var også tilfældet ved årets modeuge.

Dansk mode i praksis


Derfor var arrangementet en oplagt mulighed for at se nærmere på, hvordan den praktiske mode tager sig ud lige nu i 2014.

En ting er nemlig de flotte kreationer, der vises på catwalks og i showrooms, hvor alt er mikset perfekt, og alle accessories, kollektioner osv. er til rådighed for kreativ sammensætning af dygtige designere.

Noget andet er, hvad selvsamme designere, modesælgere, eventmagere og andre trendsættere egentlig selv tropper op i til et event som modeugen.
Den aktuelle mode til piger og kvinder er et kapitel for sig, og fortjener sin helt egen artikel, men herremoden er herligt enkel og ændrer sig kun ganske langsomt fra år til år.

Med kun ganske få undtagelser var samtlige mandlige udstillere, modesælgere, butiksindehavere og den langt overvejende del af publikum nemlig iklædt en eller anden form for mørk – gerne sort – jakke med et par jeans i nogenlunde matchende farve til.

Kun på, hvad der var under jakken, sås en smule variation, da den traditionelle skjorte ofte var skiftet ud med en variation af t-shirt.

Det skal på ingen måde lyde som nogen form for kritik for, hvorfor ændre på noget, der fungerer? – og den aktuelle herremode er i hvert fald én, hvor vi alle kan være med uanset højde, drøjde og generelle finansielle status.

Hvis du ikke selv havde mulighed for at være til stede i Bella Centret, har John de Summer-Brason forfattet en glimrende øjenvidneberetning fra sit eget besøg på stedet.
Om forfatteren
GÅ TIL PROFIL
Følg på:

Vil du skrive for os?

Synes godt om modesektionen.dk Del artiklen

Nyeste artikler

Tilbage til toppen